4. třída

Třídní učitel: Mgr. Michaela Rotsčidlová, konzultační hodiny: pondělí od 14:30 (po domluvě)

Aktuální týdenní plán   Fotogalerie třídy

Podzimní prázdniny

Vážení rodiče,

v týdnu od 26. – 30. 10. 2020 jsou z rozhodnutí vlády prodloužené podzimní prázdniny. Výuka on-line nebude probíhat. Případné úkoly mají žáci uvedeny ve svých třídách na Google učebna. Zatím nevíme, jak bude probíhat výuka po prázdninách.

Sledujeme aktuální opatření a jsme připraveni zahájit oba druhy výuky od 2. 11. 2020.

Pro žáky i učitele a nás všechny je situace náročná. V současné době škola zajišťuje distanční výuku. Zohledňujeme, aby se nekryla on-line výuka v rodinách, kde jsou sourozenci. Během distanční výuky sledujeme dopad na učení každého žáka, aby čas, který stráví při on-line výuce byl efektivní. V rámci tříd jsou vytvořeny menší skupiny, protože při výuce celé třídy nestihne učitel zapojit a sledovat jednotlivé žáky. Mnozí si výuku odsedí, ale nic jim to nedá. Učitel  učí po sobě všechny skupiny. Délka 20 -30 minut je dána časem, po který žáci udrží pozornost. Pokud je připojení delší, jejich pozornost klesá, začínají si hrát s věcmi, odchází od počítače, nesledují učitele atd.

Se všemi učiteli se pravidelně scházíme a zkušenosti společně konzultujeme. Zvažujeme, že výuku on-line zintenzivníme, pokud by se od 2. 11. školy neotevřely.  Dále plánujeme zapojit do on-line výuky paní vychovatelky, které by v dalších termínech otvíraly on-line prostor pro žáky, kteří potřebují pomoc s úkoly. Učitelé by nabízeli další prostor pro individuální výuku

Změny, které bychom provedli, budou oznámeny po podzimních prázdninách, jakmile bude jasné další rozhodnutí vlády.

Děkujeme Vám za dosavadní spolupráci, které si vážíme. Vím, že to není snadné.

Věříme, že se situace, alespoň pro první stupeň, zklidní a děti se vrátí do školy.

Školní docházka je pro ně nezastupitelná.

Přejeme Vám mnoho zdraví.

Jaroslav Střeštík

MSMT_COVID_INFO

/

Zapůjčení techniky

Vážení rodiče, milí žáci,

ve středu 14. 10. 2020 ráno proběhla operativní schůzka pedagogů a byl stanoven harmonogram hodin on-line výuky pro jednotlivé třídy.  Přihlašování na on-line výuku budete provádět vždy ze stejného odkazu přímo v rámci systému Google učebna pro danou třídu.  Konkrétní dny a časy připojení vám sdělí třídní učitel. Pokud by došlo u žáků, kteří mají sourozence v další třídě k souběhu časů a neměli jste možnost pracovat na dvou zařízeních, je možné si v kanceláři školy zapůjčit tablet na celou dobu distanční výuky. Termín své návštěvy, prosím nahlaste v předstihu po telefonu, abychom pro vás techniku připravili.

Další servisní služba je možnost generování nového hesla v případě, že jste si ho změnili a zapomněli. V tomto případě se obracejte mailem nebo telefonicky na kancelář školy. Nové heslo vám bude posláno na mail, který jste uvedli do školní matriky.

Děkujeme za spolupráci.

Jaroslav Střeštík

/

Aktuality z činnosti 4. třídy

Příjezd z Vlašimi

Hlásíme, že jsme vyjeli z Vlašimi. Očekávaný příjezd v 15 hodin před školu.

Adaptační kurz 4. třída

Hlásíme se z Vlašimi, ubytováváme se a v 11h nás čeká prohlídka ParaZoo a poté oběd.

Erby jako osobní znak

V rámci domácí výuky se měli žáci zamyslet nad symbolem, který by je charakterizoval. Jako propojení s tématem vlastivědy – středověké erby a znaky, si měli žáci podle video návodu vyrobit vlastní erb a umístit na něj svůj znak. Prostudovali PL se základy heraldiky, připravili si pomůcky a zhotovili návrh. Potom na karton provedli finální práci. Závěr byl v provedení fotografie hotového erbu a odeslání do společného úložiště. Práce byly opatřeny komentářem učitele a jako odměna za svědomitou práci získali od pana učitele třídní erb.

Informace TU k domácí výuce

Vážení rodiče, zobrazení týdenních plánů funguje v nezměněné podobě (v záhlaví třídní stránky). Učivo bude zadáváno prostřednictvím denních plánů, které budou k dispozici na sdíleném Google disku.  Přístup získáte pomocí odkazu, který obdržíte v e-mailu. Na tomto disku získáte veškeré potřebné materiály pro domácí výuku. Zároveň tam budete vkládat 1x týdně naskenované či vyfocené práce žáka určené k odevzdání.

/

Projektový den Profese, 4. třída

Čtvrťáci nebyli v učebnách, ale jeli přímo do provozu, na exkurzi do firmy Techo, výrobce kancelářského nábytku. Exkurzi vedl rodič jednoho žáka pan Johánek. Poučil žáky o bezpečnosti, předal jim vesty a už je vedl do dílny. Zde viděli a také slyšeli velké moderní stroje a jak je lidé obsluhují. Pozorovali zpracovávání materiálu: od velkých desek, přes vyřezávání různých tvarů, lepení hran, až po kompletaci hotových kusů nábytku. Velmi je zaujala aktivita robota, který vykonával svou práci bez ohledu na přítomnost vzácné školní výpravy. Žáci prošli také skladem dílů a některých výrobků. Sledovali, jak se v lakovně stříká barva na kovové součásti, což prováděl velmi složitý a citlivý robot. Žáci dostali dárky, dřevěné desky s kolíčky, z nichž lze vytvořit rozmanité výrobky. Závěrem exkurze si v showroomu na mnoha místech a židlích vyzkoušeli, jak se cítí a pracují lidé při sjednávání zakázek.

Druhá část dne byla sportovně turistická. Čtvrťáci si protáhli těla na posilovacích strojích venkovní tělocvičny a na hřišti. Takto připraveni zvládli přírodovědně vlastivědnou procházku kolem meandrů potoka Botiče a skrz vesnickou památkovou zónu Stará Hostivař až k zastávce Toulcův dvůr.

Čtvrtá třída – tvorba mapy ČR

První pololetí školního roku bylo ve vlastivědě věnováno poznávání České republiky. Povrch, vodstvo, kraje, zemědělství, průmysl, nerostné suroviny, národní parky a CHKO,  památky UNESCO  ad.,  Jako cíl a zúročení  vědomostí a dovedností za celé  1. pololetí byl projektový den určený ke tvorbě velké mapy ČR . Žáci si vylosovali jednotlivé okruhy a samostatně si začali připravovat podklady v počítačové učebně, hledali informace a tiskli popisky, obrázky a znaky. Následně pomocí papíru, barev, špejlí, plastelíny a lepicí pásky začali postupně vytvářet na podlaze ve 4. třídě vlastní velkou mapu s informacemi o naší vlasti.

Žáci pracovali samostatně, spolupracovali a využívali další školní pomůcky ke splnění úkolu. Nejprve lepicí páskou vyznačili hranice a tvar republiky, dále hranice krajů a postupně začala přibývat pohoří, vodstvo, krajská města a další a další detaily.

Po dokončení mapy byla provedena společná kontrola umístění materiálů, zda odpovídají skutečnosti a byly napraveny zjištěné chyby v umístění.

Mapa sloužila na podlaze celý další týden, kdy ji postupně navštívili žáci ze všech ostatních tříd. Vždy byla prezentována čtvrťáky, kteří odpovídali na dotazy svých spolužáků. Ze začátku byl ostych a nakonec zájem prezentovat přesáhl poptávku a bylo jim líto, že nemohli sdělit všechny své vědomosti a zážitky.

Všechno úsilí přineslo splnění cíle – spolupracovat, poznat naši vlast, naučit se prezentovat, vyjadřovat se, hovořit o svých zážitcích a pomoci spolužákům.

Zakončení a odměna proběhla v tělocvičně, kde se mohli prolétat a zajezdit s vlastními hračkami na rádiové ovládání.

pan učitel Střeštík

 

 

 

Toulcův dvůr- Superhrdinové mezi rostlinami

Cože? Superhrdinové a rostliny? Kde by se mezi kytkami vzali? Umějí se snad přemisťovat? Létat? Jsou silné, neviditelné, mají zbraně? Umějí čarovat, nabídnout pomocnou ruku? Zachránit život, vstát z mrtvých? Tomu se nedá věřit! Během programu, který čtvrťáci absolvovali v Toulcově dvoře postupně měnili názor. Prošli Výcvikovým střediskem superhrdinů, kde hlavními aktéry byly právě rostliny. V barvířské dílně se seznámili s mistrem barvířem ibiškem  súdánským; na poště tajný inkoust zajišťoval citron, pero nahrazoval bambus; v krejčovské dílně byly odhaleny druhy látek, které jsou vyrobeny ze lnu, bavlny a juty; v kuchyni se zapojily  čichové receptory a přiřazovaly mátu, skořici, majoránku, vanilku, kopr a kakao; v lékárně bylo dokázáno, že jitrocel, podběl a divizna jsou na kašel a řepík, jitrocel a třezalka na drobná poranění; v oblasti historie se ví, že rostliny ovlivňují i dějiny a zachraňují lidstvo před hladomorem – superhrdinka brambora; to, že řemeslná výroba by se neobešla bez superhrdinů vrby bílé, konopí setého, kaučukovníku brazilského, dubu korkového, pšenice a žita už je teď čtvrťákům také jasné. Hlavní superschopnost byla dokázána pokusem s fotosyntézou.

Teď už všichni před rostlinnou říší smekáme a uvědomujeme si, že člověk je jen malou součástí tohoto světa.

Z postřehů dětí:

Rostliny jsou …. naše ochrana, léčí, náš zdroj kyslíku, jídlo…, příroda

Z věcí, co rostliny umí, bych chtěl/a umět…růst rychle jako bambus…, …taky hezky vonět…, …mít tajnou zbraň, kterou se ochráním…, lákat řízek na vůni a pak ho sníst…, být nesmrtelný jako růže z jericha

Kdyby rostliny zmizely…tak umřeme, protože není co dýchat…

/

Game v Minoru

Bylo prima hned po vánočních prázdninách jít do divadla. Hra, kterou jsme zhlédli, byla velmi aktuální. Zajímavé bylo pozorovat děti, s jakým zaujetím je téma pohltilo. Svět virtuální reality, sociálních sítí, pastí manipulativních reklam a youtuberingu je nekompromisně všude okolo nás. Po návratu do školy děti popisovaly důvody, proč takovou hru divadlo nabízí, k čemu nám může sloužit. Formulovaly to například takto:

  • abychom nebyli pořád na telefonech a radši si hráli s kamarády
  • hra vznikla, abychom si uvědomili, jak jsme závislí na telefonech
  • abychom vnímali svět okolo sebe a ne skrz mobil
  • když jsem na zastávce, tak nemusím pořád koukat do mobilu
  • abychom koukali, co se děje okolo nás
  • když budeme moc dlouho na mobilu, tak zmeškáme spoustu legrace, zmrzku, kamarády… a taky nám to kazí oči
  • když koukáme do mobilu nebo tabletu, že zmeškáme něco důležitého v životě
  • elektronika nám bere skutečný život
  • abychom zjistili, že kamarádství je silnější než hra na mobilu

Lenka Beranová

/

Mikuláš ve škole

Letošní Mikuláš se opět vydařil. Páťáci si rozdělili role, tentokrát si chlapci vyzkoušeli andílky a dívky byly čertice. Všichni zvládli své role se ctí, včetně svatého Mikuláše. Žáci všech tříd se pochlubili básničkou či písničkou a andělé jim pak rozdali sladké nadílky.

/

Čtvrťáci před Vánocemi

Máme za sebou čtvrtletní konzultace ŽUR, které potvrdily, že umíme ohodnotit úroveň svých dovedností a vědomostí.  Že umíme posoudit, nakolik se nám školní práce daří, a co můžeme sami pro sebe zařídit, aby se dařilo lépe. Jsme na cestě vzděláváním, každý na své úrovni, každý za sebe. Začínáme si uvědomovat odpovědnost za vlastní učení. To je na čtvrťáka docela dost, ne? Baví nás Dílny čtení. Se zaujetím čteme vlastní knihy, vybíráme otázky, na které hledáme v přečtených textech odpovědi. V Dílnách psaní se pouštíme do vlastních textů, inspirujeme se tím, co čteme, procházíme minilekcemi, které nám pomáhají používat správné výrazové prostředky. Nezapomínáme na pravopis a krasopis. Hodiny matematiky plynou jako voda, někdy jako pěkná bystřina. Společná sdílení řešení a uvědomování si zákonitostí nám slouží k hlubšímu porozumění tomu, čím matematika vlastně je. Těšíme se na Vánoce, na naše společné vystoupení, zpívání, setkání, pozastavení.

Lenka Beranová

/