4. třída

Třídní učitel: Mgr. Lenka Beranová, konzultační hodiny: pondělí 14:30–15:30 (po domluvě)
Mgr. et Bc. Jaroslav Střeštík, konzultační hodiny: pátek 9:00–9.45 (po domluvě)

Aktuální týdenní plán   Fotogalerie třídy

Podpora – školní psycholog

po dobu trvání opatření v souvislosti s výskytem Covid 19,  školní psycholog nabízí podporu na telefonu 778_069_015. Tuto službu nabízí kromě našich žáků a zákonných zástupců v případě potřeby také obyvatelům Šeberova a Hrnčíř.

Aktuality z činnosti 4. třídy

Informace TU k domácí výuce

Vážení rodiče, zobrazení týdenních plánů funguje v nezměněné podobě (v záhlaví třídní stránky). Učivo bude zadáváno prostřednictvím denních plánů, které budou k dispozici na sdíleném Google disku.  Přístup získáte pomocí odkazu, který obdržíte v e-mailu. Na tomto disku získáte veškeré potřebné materiály pro domácí výuku. Zároveň tam budete vkládat 1x týdně naskenované či vyfocené práce žáka určené k odevzdání.

/

Projektový den Profese, 4. třída

Čtvrťáci nebyli v učebnách, ale jeli přímo do provozu, na exkurzi do firmy Techo, výrobce kancelářského nábytku. Exkurzi vedl rodič jednoho žáka pan Johánek. Poučil žáky o bezpečnosti, předal jim vesty a už je vedl do dílny. Zde viděli a také slyšeli velké moderní stroje a jak je lidé obsluhují. Pozorovali zpracovávání materiálu: od velkých desek, přes vyřezávání různých tvarů, lepení hran, až po kompletaci hotových kusů nábytku. Velmi je zaujala aktivita robota, který vykonával svou práci bez ohledu na přítomnost vzácné školní výpravy. Žáci prošli také skladem dílů a některých výrobků. Sledovali, jak se v lakovně stříká barva na kovové součásti, což prováděl velmi složitý a citlivý robot. Žáci dostali dárky, dřevěné desky s kolíčky, z nichž lze vytvořit rozmanité výrobky. Závěrem exkurze si v showroomu na mnoha místech a židlích vyzkoušeli, jak se cítí a pracují lidé při sjednávání zakázek.

Druhá část dne byla sportovně turistická. Čtvrťáci si protáhli těla na posilovacích strojích venkovní tělocvičny a na hřišti. Takto připraveni zvládli přírodovědně vlastivědnou procházku kolem meandrů potoka Botiče a skrz vesnickou památkovou zónu Stará Hostivař až k zastávce Toulcův dvůr.

Čtvrtá třída – tvorba mapy ČR

První pololetí školního roku bylo ve vlastivědě věnováno poznávání České republiky. Povrch, vodstvo, kraje, zemědělství, průmysl, nerostné suroviny, národní parky a CHKO,  památky UNESCO  ad.,  Jako cíl a zúročení  vědomostí a dovedností za celé  1. pololetí byl projektový den určený ke tvorbě velké mapy ČR . Žáci si vylosovali jednotlivé okruhy a samostatně si začali připravovat podklady v počítačové učebně, hledali informace a tiskli popisky, obrázky a znaky. Následně pomocí papíru, barev, špejlí, plastelíny a lepicí pásky začali postupně vytvářet na podlaze ve 4. třídě vlastní velkou mapu s informacemi o naší vlasti.

Žáci pracovali samostatně, spolupracovali a využívali další školní pomůcky ke splnění úkolu. Nejprve lepicí páskou vyznačili hranice a tvar republiky, dále hranice krajů a postupně začala přibývat pohoří, vodstvo, krajská města a další a další detaily.

Po dokončení mapy byla provedena společná kontrola umístění materiálů, zda odpovídají skutečnosti a byly napraveny zjištěné chyby v umístění.

Mapa sloužila na podlaze celý další týden, kdy ji postupně navštívili žáci ze všech ostatních tříd. Vždy byla prezentována čtvrťáky, kteří odpovídali na dotazy svých spolužáků. Ze začátku byl ostych a nakonec zájem prezentovat přesáhl poptávku a bylo jim líto, že nemohli sdělit všechny své vědomosti a zážitky.

Všechno úsilí přineslo splnění cíle – spolupracovat, poznat naši vlast, naučit se prezentovat, vyjadřovat se, hovořit o svých zážitcích a pomoci spolužákům.

Zakončení a odměna proběhla v tělocvičně, kde se mohli prolétat a zajezdit s vlastními hračkami na rádiové ovládání.

pan učitel Střeštík

 

 

 

Toulcův dvůr- Superhrdinové mezi rostlinami

Cože? Superhrdinové a rostliny? Kde by se mezi kytkami vzali? Umějí se snad přemisťovat? Létat? Jsou silné, neviditelné, mají zbraně? Umějí čarovat, nabídnout pomocnou ruku? Zachránit život, vstát z mrtvých? Tomu se nedá věřit! Během programu, který čtvrťáci absolvovali v Toulcově dvoře postupně měnili názor. Prošli Výcvikovým střediskem superhrdinů, kde hlavními aktéry byly právě rostliny. V barvířské dílně se seznámili s mistrem barvířem ibiškem  súdánským; na poště tajný inkoust zajišťoval citron, pero nahrazoval bambus; v krejčovské dílně byly odhaleny druhy látek, které jsou vyrobeny ze lnu, bavlny a juty; v kuchyni se zapojily  čichové receptory a přiřazovaly mátu, skořici, majoránku, vanilku, kopr a kakao; v lékárně bylo dokázáno, že jitrocel, podběl a divizna jsou na kašel a řepík, jitrocel a třezalka na drobná poranění; v oblasti historie se ví, že rostliny ovlivňují i dějiny a zachraňují lidstvo před hladomorem – superhrdinka brambora; to, že řemeslná výroba by se neobešla bez superhrdinů vrby bílé, konopí setého, kaučukovníku brazilského, dubu korkového, pšenice a žita už je teď čtvrťákům také jasné. Hlavní superschopnost byla dokázána pokusem s fotosyntézou.

Teď už všichni před rostlinnou říší smekáme a uvědomujeme si, že člověk je jen malou součástí tohoto světa.

Z postřehů dětí:

Rostliny jsou …. naše ochrana, léčí, náš zdroj kyslíku, jídlo…, příroda

Z věcí, co rostliny umí, bych chtěl/a umět…růst rychle jako bambus…, …taky hezky vonět…, …mít tajnou zbraň, kterou se ochráním…, lákat řízek na vůni a pak ho sníst…, být nesmrtelný jako růže z jericha

Kdyby rostliny zmizely…tak umřeme, protože není co dýchat…

/

Game v Minoru

Bylo prima hned po vánočních prázdninách jít do divadla. Hra, kterou jsme zhlédli, byla velmi aktuální. Zajímavé bylo pozorovat děti, s jakým zaujetím je téma pohltilo. Svět virtuální reality, sociálních sítí, pastí manipulativních reklam a youtuberingu je nekompromisně všude okolo nás. Po návratu do školy děti popisovaly důvody, proč takovou hru divadlo nabízí, k čemu nám může sloužit. Formulovaly to například takto:

  • abychom nebyli pořád na telefonech a radši si hráli s kamarády
  • hra vznikla, abychom si uvědomili, jak jsme závislí na telefonech
  • abychom vnímali svět okolo sebe a ne skrz mobil
  • když jsem na zastávce, tak nemusím pořád koukat do mobilu
  • abychom koukali, co se děje okolo nás
  • když budeme moc dlouho na mobilu, tak zmeškáme spoustu legrace, zmrzku, kamarády… a taky nám to kazí oči
  • když koukáme do mobilu nebo tabletu, že zmeškáme něco důležitého v životě
  • elektronika nám bere skutečný život
  • abychom zjistili, že kamarádství je silnější než hra na mobilu

Lenka Beranová

/

Mikuláš ve škole

Letošní Mikuláš se opět vydařil. Páťáci si rozdělili role, tentokrát si chlapci vyzkoušeli andílky a dívky byly čertice. Všichni zvládli své role se ctí, včetně svatého Mikuláše. Žáci všech tříd se pochlubili básničkou či písničkou a andělé jim pak rozdali sladké nadílky.

/

Čtvrťáci před Vánocemi

Máme za sebou čtvrtletní konzultace ŽUR, které potvrdily, že umíme ohodnotit úroveň svých dovedností a vědomostí.  Že umíme posoudit, nakolik se nám školní práce daří, a co můžeme sami pro sebe zařídit, aby se dařilo lépe. Jsme na cestě vzděláváním, každý na své úrovni, každý za sebe. Začínáme si uvědomovat odpovědnost za vlastní učení. To je na čtvrťáka docela dost, ne? Baví nás Dílny čtení. Se zaujetím čteme vlastní knihy, vybíráme otázky, na které hledáme v přečtených textech odpovědi. V Dílnách psaní se pouštíme do vlastních textů, inspirujeme se tím, co čteme, procházíme minilekcemi, které nám pomáhají používat správné výrazové prostředky. Nezapomínáme na pravopis a krasopis. Hodiny matematiky plynou jako voda, někdy jako pěkná bystřina. Společná sdílení řešení a uvědomování si zákonitostí nám slouží k hlubšímu porozumění tomu, čím matematika vlastně je. Těšíme se na Vánoce, na naše společné vystoupení, zpívání, setkání, pozastavení.

Lenka Beranová

/

VV – VÝROČÍ SAMETOVÉ REVOLUCE

Ve 4.třídě jsme si svou tvorbou připomněli státní svátek 17. listopadu. Tvořili jsme samostatně i po skupinách. Práce se nám podařila.

/

Pečeme štrúdl

Na pracovních činnostech jsme už vytvářeli mýdla, vyzkoušeli jsme si ubrouskovou techniku, nebo pekli jablečný štrúdl. Naloupat, nastrouhat, nakrájet, zavinout, pomazat vajíčkem, do trouby… a mňam!

 

/

Bubnování – 4. třída

V rámci hudební výchovy si tento týden čtvrťáci užili bubnování na naší škole. Nejenom, že se dozvěděli něco z historie a vzniku bubnů, ale hlavně si mohli veškeré druhy bubnů, chrastidel a dalších rytmických nástrojů osahat a vyzkoušet. Ve společném rytmu potom doprovodili několik afrických písní.

 

 

 

 

 

/