1. třída

Třídní učitelka Mgr. Anna Melicharová (Nosková), konzultační hodiny: pondělí 12:15–13 hodin (po domluvě)

Aktuální týdenní plán   Fotogalerie třídy

Informace

Upozorňujeme na výskyt spálového onemocnění u žáka školy.

Vedení školy

/

Aktuality z činnosti 1. třídy

Pasování prvňáčků na čtenáře

Popasovali se s tím všichni. Každý dle své úrovně, chutě a schopností. Prvňáčci měli připravený svůj první čtenářský list, na který jim jejich patroni pomohli vyplnit záznam o knize. Prvňáčci o té své vyprávěli, popisovali hlavní postavy, formulovali, co se jim v knížce líbilo, co je pobavilo. Nejdůležitějším okamžikem bylo, něco patronovi z knihy přečíst, dokázat, že je opravdovým čtenářem. Patron pak vyhodnotil, jak se to povedlo a slavnostně předal vlastnoručně vytvořenou listinu, která je dokladem o splnění první náročné zkoušky.

/

Květen v první třídě

Květen v první třídě

A konečně se posouváme do čítanky. Ne že bychom již dříve nečetli, ale naše čtenářské dovednosti stále rostou. Zahajujeme první čtenářské hodiny, na kterých si můžeme vybírat z pestré nabídky knížek nejen pro úplně začínající čtenáře. Máme tady také Dášenku od Karla Čapka a oblíbený komix Barbánek. Děti čtou doma i ve škole a připravují se na pasování na čtenáře, které proběhne ve spolupráci s jejich patrony z páté třídy v červnu.

Jak už bývá naším zvykem, v květnu se snažíme jet s dětmi do přírody. Pro prvňáčky to byla první „škola v přírodě“. Letos jsme zavítali ne příliš daleko, do hájovny u Světic, kterou spravuje ekocentrum „Muzeum Říčany“. Část programu zaměřeného na řemesla vedly lektorky z ekocentra. Děti si vyzkoušely řemeslo pekaře, dráteníčka, přadleny a tkalce. S dráteníkem si například vyrobily vlastní bublifuk- tu část, která se namáčí, bubliny jsme pak pozorovali, a letěly opravdu daleko. Nechybělo ani sportovní odpoledne, bojovka a hledání pokladu. Děti se naučily orientovat se podle mapy a luštit šifry. Bylo nám v přírodě pěkně, líbil se nám volný čas na hraní v lese, stavění domečků a volný čas na stolní hry v podvečer. Jídlo jsme si z části připravovali sami, a tak zazněla také píseň „Červená se line záře oheň…“ a zavanula vůně opečených buřtů.

Anna Melicharová

/

Škola v přírodě

Zasíláme několik fotek ze školy v přírodě. Sportujeme, hrajeme si v lese a úspěšně jsme splnili všechny úkoly z ” Pohádky za řemeslem”. Poznáváme přírodu a těšíme se na zítřejší cestu za pokladem.

/

Škola v přírodě – 1. třída – příjezd na místo

Vážení rodiče,

prvňáčci vás zdraví z Říčanské hájovny, kam v pořádku dorazili. Je tam krásně a počasí je příjemné.

/

Druhé patronské čtení

Tentokrát jsme patronské čtení zaměřili na to, aby se díky poslechu četby prvňáčci něco nového dozvěděli, zapamatovali si zajímavou informaci a předali ji ostatním ve třídě. Pokud si totiž něco zapamatuji a dokážu se s tím podělit i s ostatními, „umím to“. Nejdříve si páťaci rozebrali texty o různých zvířatech, ve kterých byla část naučná a příběh. Text si měli pozorně přečíst, vybrat 3 důležité informace, které by pro prvňáčka mohly být zajímavé, a připravit si “festivalové” čtení příběhu. Pokud si někdo připravil otázky na porozumění textu, bylo to jen ku prospěchu. Aktivita probíhala v patronských skupinách ve dvou třídách. Přes počáteční rozpačitost na obou stranách se práce pěkně dařila a v závěrečném kolečku, kdy každý prvňáček měl sdělit, co se zajímavého dozvěděl, uspěl úplně každý. Nechybělo ani vzájemné ocenění. Pro některé páťáky bylo překvapivé, že někteří prvňáčci jsou již zdatní čtenáři a dokáží si poradit i s pojmy jako např. obojživelníci.

Lenka Beranová

/

Příchod zimy

 

1.třída: Příchod zimy

 

V první třídě máme vyvěšený na nástěnce Ladův kalendář. Zkoumáme, jak čas plyne a co je charakteristické pro jednotlivá období v roce. Zaujala nás knížka „Veverka Zrzečka“ od Josefa Zemana, která nás bude dále provázet a jejíž příběh začíná právě v zimě. Zjišťujeme, jaké má které zvířátko stopy a listujeme knížkami o zvířátkách. Získáváme další povědomí o nich, jak vypadají a jak žijí, děti velmi rády vypráví také své zkušenosti, například „ O setkání s užovkou při letním koupání“.

O zimě si nejen povídáme, zima nás provází i ve výtvarném projevu. Vznikly krásné portréty paní „Zimy“. Celou školou v letošním roce vane povídání a písničky o Eskymácích. A tak se přidáváme zpěvem „ Grónské písničky“ a výrobkem Eskymáka z papíru, textilu a vaty.

 

paní učitelka Anna Melicharová

/

Patronské čtení

Co to takové patronské čtení je? Páťáci přinesou svou oblíbenou knihu, kterou četli v první třídě a představí ji svému prvňáčkovi. Prohlížejí si ji, popisují obrázky, vysvětlují, proč se jim kniha líbila a také kdo jim ji četl, pokud to nebyli oni sami. Připravují tak svého prvňáčka na obdobnou roli, kdy prvňáček na jaře představí svou knihu naopak patronovi. Co páťáky nejvíc překvapilo? Že někteří prvňáčci docela dobře čtou a že si s nimi o knize dobře popovídali. Co oceňují prvňáčci? Že patron četl stejnou knihu jako oni třeba teď.

 

/

Zahájení školního roku- září

Práce na záhoncích

 

První třída

V měsíci září jsme se seznamovali, jak to ve škole chodí, rádi využíváme pískováčku na kreslení, chodíme ven pozorovat, co kde roste a hlavně poznáváme nové tváře, jména nových spolužáků. Těšíme se, až využijeme náš venkovní záhon, který jsme si připravili vložením zeminy. Opakujeme písničky známé a učíme se nové. Objevujeme nová slova jako „žemlička, krahujec“, trénujeme rytmus ve čtení i počítání. Podle Ladova kalendáře se budeme seznamovat s jednotlivými měsíci, zvláštní pozornost v měsíci září věnujeme osobnosti českých dějin sv. Václavu.

/

Vítáme prvňáčky

Vítáme prvňáčky,

co více říci na úvod, první krůček do školy, aktovka na zádech, penál s ořezanými tužkami a svačinka od maminky. Děti plné sil a radosti společně s jejich rodiči vítáme v naší malé škole. Budeme se společně učit číst a psát metodou vycházející ze čtení po slabikách a počítat metodou, kterou vytvořil pan Hejný.

Také letos bude žáky Šeberovské školy spojovat společné téma, jímž bude badatelství.

Naši prvňáčci budou mít celý rok podporu od jejich patronů z páté třídy, se kterými, věříme, navážou důvěrný, přátelský vztah.

Těším se, že společně pomůžeme dětem se vstupem do školy a k jejich dalšímu posunu v oblasti vědění a dovedností. Těšíme se, na spolupráci s rodiči, která je vždy ve škole znázorněna třemi vrcholy trojúhelníku učitel-žák-rodič.

paní učitelka Anna Nosková

/

Prvňáčci v Leonardiu

V úterý 29. května navštívili žáci první třídy interaktivní výstavu Leonardium v Malostranské besedě. Po stopách Leonarda da Vinciho se vydali na cestu technických vynálezů i přírodovědných objevů, zkusili si mimo jiné poskládat vnitřní orgány člověka, zreprodukovat nebo vylepšit obraz Mony Lisy, postavit most bez jediného hřebíku, vytvořit více či méně pravidelná tělesa a ulehčit si práci pomocí kladky. Vžít se do role renesančního umělce bylo velmi inspirující; kdo chtěl, mohl se za Mistra Leonarda i převléknout.

    

/